Club Biliard-Bowling, Club Wellness, Club Piscina Spl. Independentei 319B
Club fitness


Febra musculara, ce reprezinta, cauze ale aparitiei si tratament



    Cati dintre noi nu au afirmat dupa o zi sau doua de la terminarea unui antrenament sau practicarea unui sport ca: „abia mai merg sau stau in picioare”,„ cat de rau ma dor muschii pectorali”, sau „abia mai pot sa-mi intind bratele” ,sau „stau aplecat pentru ca nu pot sa-mi indrept spatele” si altele in functie de grupa musculara lucrata. Acestea sunt datorate instalarii febrei musculare ca urmare a unui efort excesiv ca durata si intensitate, a schimbarii stimulilor si a practicarii unui alt sport-altul pe care-l practicam regulat.


    In practica, febra musculara este inteleasa diferit de practicantii exercitiilor fizice existand „teorii diferite” in functie de gradul de cultura al fiecarui practicant. Se afirma ca: „ daca nu faci febra musculara nu ai lucrat indeajuns sau ca ai lucrat prost” sau febra musculara apare datorita acidului lactic, sau „daca nu faci febra musculara nu cresti in masa musculara”. Aceste afirmatii sunt gresit intelese, febra musculara nefiind un indicator al gradului de crestere al masei musculare si nici ca ai lucrat prost si nu-ti simti muschiul, ci este rezultatul incordarii excesive a muschilor, acestia resimtind activitatea fizica facuta in exces.


    Febra musculara este definita ca fiind disconfortul sau durerea muschilor scheletici in urma unei activitati fizice excesive ca durata si intensitate lipsind caracterul de accident. In literatura de specialitate ( medicala) este cunoscuta sub denumirea de miopatie de efort. Febra musculara apare atunci cand schimbam intensitatea (kg), cand schimbam volumul (numarul de repetari), cand schimbam exercitiile si facem un alt tip de efort, sport pe care nu-l facem in mod constant. Daca lucram acelasi program cu aceleasi exercitii, aceleasi tipuri de solicitari o sa facem febra musculara 2- 4 sedinte( in functie de frecventa lor) dupa care apare adaptatea organismului si a muschilor implicati in efort si febra musculara incepe sa nu se mai resimta. De ce? Pentru ca organismul si musculatura isi creaza o adaptare si rezistenta la acelasi tip de efort utilizat pe o perioada lunga de timp. Cand schimbam stimulii intensitatea si volumul, exercitiile si tipul de solicitare cu siguranta vom face din nou febra musculara.


    Febra musculara este data de aparitia microtraumatismelor la nivel de tesut muscular inregistrate in urma unui efort excesiv pe baza de cedare ca urmare a contractiilor musculare excentrice.In randul practicantilor este des intalnita afirmatia ca febra musculara este produsa de intoxicarea fibrelor musculare cu acid lactic, fapt infirmat de cercetari in ergofiziologie (fiziologia efortului) care au demonstrat ca acidul lactic produs in urma glicolizei anaerobe este metabolizat 50% in timpul efortului si folosit ca substrat energetic si restul de 50% in prima jumatate de ora sau o ora post efort, astfel ca la 2 ore post efort in corp sa nu mai existe pic de acid lactic in fibra musculara lucrata. Cantitatea excesiva a acidului lactic creste aciditatea la nivelul celulelor musculare si implicit determina scaderea Ph-ului muscular afectand contractia musculara.


    Tratamentul febrei musculare este destul de ambigu deoarece nu exista un tratament sigur al acesteia ci exista o serie de masuri si manevre care amelioreaza efectele acesteia si care difera de la individ la individ in parte.


    O masura in prevenirea si ameliorarea febrei musculare este aportul de suplimente nutritive ca antioxidanti, vitamina C, coenzima Q10, complexul de vitamine B, vitamina E, zinc, seleniu, inainte si dupa efort pentru a reduce gradul oxidarii celulare.


    Stretching-ul este o alta masura benefica in combaterea febrei musculare. Acesta efectuat zilnic si dupa efort amelioreaza durerea prin intinderea muschilor care au fost contractati in efort.


    Masajul sau prelucrarea mecanica a musculaturii efectuat cu manevre lungi de relaxare stimuleaza cresterea numarului de neutrofile ce actioneaza ca un antiinflamator reducand durerea musculara.:


    Bai calde cu sare sau bai in recipiente cu gheata duc la relaxarea musculaturii si reducerea inflamatiilor cu aport in diminuarea durerii.


    Folosirea antiinflamatoarelor ca nurofen forte, ibuprofen, aspirina sau altele nu fac decat sa actioneze ca si receptori ai durerii nu sa trateze febra musculara pe care o perioada scurta de timp nu o mai simtim.


    Incalzirea adecvata inaintea inceperii efortului va aduce un flux de sange, nutrienti si oxigen care vor pregati muschii pentru efort, va creste flexibilitatea si temperatura lor la una adecvata efortului.


    Nu se actioneaza cu greutati mari mai devreme de 48-72 de ore pe o musculatura traumatizata folosind sintagma cui pe cui se scoate, deoarece putem provoca accidente musculare nedand timp de refacere muschiului afectat, se actioneaza doar cu miscari usoare, efort de tip aerob care sa duca la cresterea unui pachet enzimatic bogat.



    Printre cele mai bune masuri ce previn febra musculara este aceea ca trebuie sa avem un program variat de exercitii sa nu stimulam corpul doar cu un set minim de exercitii ci sa alegem de fiecare data alt set care sa stimuleze musculatura din cat mai multe unghiuri, dupa care sa crestem gradat atat intensitatea (kg) cat si volumul (nr de repetari) care nu ne vor scuti de febra musculara dar aceasta nefiind atat de dureroasa. Trebuie sa avem rabdare sa crestem gradat adaptarea organizmului la efort, sa adaptam progresiv intensitatea si efortul si sa avem o frecventa optima in practicarea activitatilor sportive pentru a ne feri de o febra musculara dureroasa.




Tel. 072-BILIARD, 072-BOWLING, 021-316.10.52
Doriti sa aratati exceptional?
Un alt mod de viata!