Club Biliard-Bowling, Club Wellness, Club Piscina Spl. Independentei 319B
Club fitness


Vitaminele – dusman sau aliat



    Multi oameni cred ca vitaminele pot inlocui alimentele, insa nu este chiar asa;


    de fapt nu pot fi asimilate fara anumite alimente. De multe ori am auzit vorba : “am luat vitamine si m-am ingrasat!“ . In articolul de azi va voi convinge ce anume fac si ce anume nu fac vitaminele, ce sunt si mai ales de unde le putem lua. De multe ori cand ne gandim la vitamine, ne gandim la “pilule/pastile” insa realitatea e cu totul alta.



    Vitaminele sunt substante organice necesare vietii. Acestea sunt esentiale pentru functionarea organelor noastre si in afara de cateva exceptii nu pot fi sintetizate in organism, de aceea trebuie luate din “exterior” (alimentate/suplimente nutritive).


    Vitaminele nu sunt pastile energizante si NU AU VALOARE CALORICA SAU ENERGETICA PROPRIE!


    Vitaminele nu sunt substituente pentru proteine sau orice alte elemente nutritive, cum ar fi mineralele , grasimile , carbohidratii sau apa.


    Vitaminele in sine nu sunt componente ale structurilor corpului nostru.


    Nu poti sa iei vitamine, sa nu mananci si sa astepti sa fii sanatos.



    Vitaminele sunt de doua tipuri:


  • solubile in apa: B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12, C
  • solubile in grasimi : A, D , E, K.


    Cele solubile in apa in cazul de exces sunt eliminate iar cele solubile in grasimi sunt stocate. Astfel nevoia de vitamine solubile in apa apare multe mai frecvent.



    Vitamina B1  se implica in reactiile de descompunere a proteinei in aminoacizi, a carbohidratilor in glucoza respectiv a grasimilor in acizi grasi, pentru a produce energie.


    Vitamina B2  ajuta la conversia mancarii si a energiei stocate in adenozintrifosfat (ATP). Acest ATP este folosit in procesele de contractie musculara.


    Vitamina B3 (sau Vitamina PP) este tot o coenzima si ajuta la productia de colesterol si grasimi.


    Vitamina B5 are impact in producerea de melatonina, hemoglobina si acetilcolina (neurotransmitator).


    Vitamina B6 este critica in echilibrarea nivelelor de sodiu si potasiu, procesarea aminoacizilor si producerea hemoglobinei. Are deasemenea un rol important in imunitate.


    Vitamina B7 este necesara pentru cresterea celulelor, producerea acizilor grasi si metabolizarea grasimilor sau aminoacizilor.


    Vitamina B9 este responsabila de producerea moleculelor de ADN sau calitatea spermei.


    Vitamina B12 are un rol important in functionarea sistemului nervos si este deasemenea este necesara pentru descompunerea unor aminoacizi si a unor acizi grasi.


    Vitamina C participa la multe procese metabolice. Probabil cel mai important rol al sau este de a interveni in producerea colagenului. Coleagenul este un tesut proteic gasit in dinti, oase, tendoane, ligamente si artere. Vitamina C este implicata in modificarea aminoacizilor din colagen si ii afecteaza structura acestuia. De asemenea, functioneaza si ca un antioxidant: serveste ca protectie impotriva radicalilor liberi care produc diverse boli, de la cancer la boli de inima. Nu numai ca functioneaza ca un antioxidant dar ajuta si la formarea altor antioxidanti, Vitamina E.


    Vitamina A poate fi sintetizata de catre corpul uman si are rol in crestere, sanatatea ochilor si productia de mucus (substanta protectoare cu rol lubrifiant).


    Vitamina D este implicata in fixarea calciului in oase (cca 99% din aceasta vitamina gasindu-se in oase). Mareste absorbtia calciului in oase si totodata reduce pierderea acestuia.


    Vitamina E functioneaza ca un antioxidant: protejeaza celulele de radicalii liberi.


    Vitamina K are rol de coagulare.



    Unde le gasim


    Vitamina A – Ficatei, morcovi, broccoli


    Vitamina B1 – susan, seminte, castane


    Vitamina B2 – oua, broccoli, migdale


    Vitamina B3 – piept de pui, peste, vita


    Vitamina B5 – de regula in carne si peste dar si in cereale


    Vitamina B6 – fructe si legume


    Vitamina B7 – legume cu frunze verzi, alune, ciuperci


    Vitamina B9 – Spanac, ridiche, fasole, mazare


    Vitamina B12 – Ficatei de vita (in special), oua, lapte


    Vitamina C – Kiwi, citrice, struguri, prune


    Vitamina D – Ton, somon, ciuperci


    Vitamina E – Alune si uleiuri, avocado, dovlecei


    Vitamina K – Patrunjel, spanac, varza, conopida, ceai verde.



    Micronutrientii precum vitaminele si mineralele, nu furnizeaza energie singuri. Macronutrientii , precum carbohidratii , grasimile, proteinele, pot face asta dar numai atunci cand exista micronutrienti suficienti pentru a o elibera. Cantitatea de micronutrienti si de macronutrienti de care ai nevoie pentru o sanatate corespunzatoare este foarte diferita.



    Astea fiind zise stim acum ca vitaminele nu ingrasa si am mai eliminat un mit si totodata e bine sa mergem la medic sa vedem ce vitamine si minerale ne lipsesc in organism pentru buna lui functionare. Spre deosebire de vitamine, mineralele nu pot fi sintetizate absolut deloc in organism si de aceea trebuie luate din alimente.



    Sursa : Noua Biblie a Vitaminelor de Earl Mindell si Herster Mundis – Lifestyle Publishing 2011




Tel. 072-BILIARD, 072-BOWLING, 021-316.10.52
Doriti sa aratati exceptional?
Un alt mod de viata!